Wybierz z nami idealny rower. Wspólnie przygotujmy go do jazdy!
Coraz cieplej na dworze, coraz więcej słońca, sezon rowerowy rozpoczęty! Nie masz jeszcze roweru? Nic nie szkodzi, pomożemy ci go wybrać.
Większość początkujących rowerzystów nie wie na jaki model roweru ma się zdecydować. Z czym się to właściwie ,,je”?
Na początek ważne by określić, jakie zadanie ma pełnić nasz dwukołowy przyjaciel. Czy będzie to miejski, górski, trekkingowy czy szosowy rower; wszystko ma związek z naszymi wymaganiami i jego przeznaczeniem. Wybór roweru ma bardzo istotne znaczenie. Żeby dokonać dobrego zakupu, na początek spróbujmy się przyglądnąć poszczególnym rodzajom rowerów.
Klasyczny wycieczkowiec – rower górski Trudny teren, bezdroża, góry to miejsca, do których idealnie jest przystosowany rower górski. Jadąc na tym modelu z łatwością pokonasz nawet bardzo trudną nawierzchnię. Błoto, piasek, trawa, kamienie nie powinny stanowić większej przeszkody.
Niestety na płaskim terenie rower górski, jego koła z ciężkimi oponami, utrudniają osiągnięcie dużych prędkości. Osłabiona przyczepność na asfalcie, chodniku może utrudniać skręcanie. Budowa tego roweru ma być dostosowana do trudniejszych warunków jazdy tj. wyskoków, podjazdów. Oczywiście większość rowerów górskich posiada przedni amortyzator, dzięki któremu nie wytrzęsie nas podczas jazdy. Ten klasyczny wycieczkowiec z uwagi na swoje umiejętności zyskał największe uznanie wśród kupujących.
Turystyczny król dla lubiących dłuższe komfortowe wypady – rower trekkingowy Rower do użytku turystycznego, idealny na leśne wycieczki, jazdę po parku. 28-calowe koła zawiozą nas na niezapomnianą wycieczkę. Zaopatrzony w bagażnik, błotniki, oświetlenie trekking to doskonały wybór dla ceniących sobie komfort jazdy i lubiących relaks, gdyż posiada szersze i znacznie wygodniejsze siodełko.
Nie zachlapani w drodze do pracy tylko na rowerze miejskim! Priorytetem przy tego rodzaju pojeździe jest wygoda. Planujesz codzienną jazdę rowerem do pracy, szkoły? Rower miejski jest idealnym rozwiązaniem dla ciebie. Kierownica położona wyżej niż siodełko powoduje wyprostowaną pozycję podczas jazdy. Rower miejski, zwany przez niektórych holender zaopatrzony jest w stosunkowo duże koła, cienki opony i dostosowany do nawierzchni twardej bieżnik.
Posiada on pełną osłonę łańcucha, błotniki, bagażnik oraz wygodne siodełko na sprężynach. Nie trudno zauważyć, iż ten jednoślad od dłuższego czasu stanowi nie tylko praktyczne urządzenie, ale również część stylu, szyku z niezliczoną liczbą wzorów, kolorów i kształtów.
Nie groźny mu asfalt! Rower szosowy (kolarzówka) dla lubiących zawrotną prędkość! Posiadający smukłą sylwetkę, wygiętą kierownicę zmusza do jazdy w pochylonej pozycji, ale w zamian oferuje pożądaną przez niektórych prędkość. Ten rower posiada koła z cienkimi, twardymi oponami, a jego bieżnik jest niemalże niewidoczny. Podczas jazdy dzięki najbardziej ,,wydajnej” pozycji następuje maksymalne obniżenie środka ciężkości i maksymalne zwiększenie parametrów aerodynamicznych.
Decydując się na kupno roweru należy pamiętać, że nie tylko model, ale również jego wielkość ma znaczenie. Na rowerze musisz czuć się wygodnie. Istnieje kilka zasad, o których nie zapomnij przy wyborze wielkości roweru.
Stań nad rowerem okrakiem. Jego górna rama powinna znajdować się dwa do sześciu centymetrów pod nami. Siadając na siodełko, wyprostowana noga powinna swobodnie spoczywać piętą na pedale. Zawodowi cykliści polecają zmierzenie długości nogi (od ziemi do krocza). Od otrzymanego wyniku należy odjąć 35 centymetrów, to z kolei będzie odpowiadało rozmiarowi ramy, którą przymierzamy. Rozmiar ramy podawany jest najczęściej w centymetrach, odpowiadającym odległości od złączenia górnej i dolnej ramy przy kierownicy do środka mechanizmu korbowego.
Przedstawione wyżej informacje powinny dostarczyć wam wskazówek. Znajdź chwilkę czasu, bo zakup roweru nie stanowi zwykłego wypadu do sklepu. Musisz nastawić się na selekcję spośród dużej liczby modeli, wielkości, marek, osprzętów jak również cen.
Jak dobrze przygotować rower do jazdy?
Według wielu, czynności związane z przygotowaniem roweru do jazdy są nudne. Oczywiście można skorzystać z pomocy w serwisie, ale są sposoby by czynności te sprawiały choć minimum przyjemności. Czego zatem potrzebujesz? Wiaderko, dostęp do wody, gąbka, płyn do naczyń – to z pewnością na początek wystarczy. Zaczynamy! Proces czyszczenia przy pomocy wyżej wymienionych elementów można przyspieszyć korzystając z węża z ciepłą wodą, ale jeśli dysponujesz tylko wiaderkiem, to też nie jest źle. Umyty rower lśni. Teraz następuje kluczowy moment, gdyż zabieramy się za łańcuch. Oliwienia łańcucha należy dokonywać używając specjalnego preparatu, który dostępny jest w sklepach rowerowych. Sklepy specjalistyczne oferują różnego rodzaju szczotki i wyciory. Wszystkie podzespoły należy czyścić z ogromną starannością. Woda z mydłem pomoże w wyczyszczeniu przerzutek. Naciągamy linkę, jeśli w rowerze masz hamulce typu V-brake.
Przynajmniej raz w roku warto jest udać się do serwisu rowerowego. Fachowcy dokładnie sprawdzą stan suportu, oczyszczą i przesmarują gwinty i zapalony cyklista wie, że z jego jednośladem wszystko w porządku.
Anna Dziura
Już za tydzień nasz pierwszy wypad rowerowy! Pokażemy wam przykładowe trasy rowerowe.
Portal miastojaslo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Zastrzegamy sobie prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które są niezwiązane z tematem, zawierają wulgaryzmy, reklamy czy też treści obrażające inne osoby. Użytkowniku ponosisz odpowiedzialność za treść swoich komentarzy zgodnie z Polskim Prawem oraz normami obyczajowymi.
Zgłoszenie