Ożywienie poczucia tożsamości lokalnej, zwiększenie ruchu turystycznego, pobudzenie inwestycji oraz poprawa jakości życia mieszkańców – to główne założenia Strategii Wizerunkowej Miasta Jasła.
29 stycznia br. w sali widowiskowej Jasielskiego Domu Kultury zaprezentowano wyniki prowadzonej Strategii Wizerunkowej Miasta Jasła na lata 2013 – 2018 wraz z Systemem Identyfikacji Wizualnej. Strategia wizerunkowa miasta Jasła na lata 2013-2018 opracowana przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego zakłada stworzenie pierwszej w Polsce enoturystycznej marki miasta. Jest ona ściśle związana z winnym charakterem miasta i jego potencjałem winiarskim. Oprócz samej enoturystyki, samego wina istnieje bardzo istotna sfera inności. Hasło promocyjne miasta Jasła brzmi ,,Jasło winne klimaty”.
,,Jasło w inne klimaty”, ,,Jasło inne klimaty” i ,,Jasło winne klimaty”
Sfera inności jest niezwykle istotnym obszarem promocji miasta. Ujmuje ona sferę kultury, sferę gospodarczą, sferę inwestowania, edukacji, nauki czy też potencjału historycznego miasta. Są to elementy, które się zazębiają, ponieważ enoturystyka jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się formą turystyki w ostatnich latach. Enoturysta poszukuje wina, ale również lokalnej kultury, kuchni, tradycji, historii, która go inspiruje. W ten sposób ma być pokazywane Jasło.
Korzyści dla miasta Jasła…
Zaprezentowana strategia jest pierwszą tego typu enoturystyczną marką w Polsce. Żadne miasto nie promuje się stawiając na wino. Jest to bardzo istotny wyróżnik zgodnie z naczelną zasadą promocji, która mówi ,,Być pierwszym, albo w ogóle się nie promować”. Zdaniem Piotra Stec jest to pierwsza z korzyści.
- Badania pokazuję, że enoturyści to osoby, które mają zasobny portfel. Dodatkowo odwiedzają miasta w bardzo nieregularnym czasie. Są to często, krótkie wyjazdy. Wobec powyższych obserwacji wynika, że nie jest to tylko sezonowość przyjazdów do miasta. Enoturysta może przyjechać zarówno, gdy jest minus 15 stopni, czy też 30 stopni na plusie, a miasto jest zawsze przygotowane do tego by przyjmować enoturystów- mówił Piotr Stec dyrektor Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego
W strategii chodzi o zapewnienie bardzo dobrej jakości usług, atrakcji dla enoturystów. Osoby przyjeżdżające stale do miasta, z zasobnym portfelem są w stanie go tutaj zostawić. Zarobki będą skierowane nie tylko w kierunku winiarzy; rozwój skierowany będzie w całą sferę handlu i usług (turystyka, wypoczynek, ubezpieczenia, marketing itp.). Obszar powiązanych ze sobą elementów ma za zadanie pobudzić lokalną przedsiębiorczość wśród mieszkańców i wspierać, zachęcać do tego, aby oni zakładali tutaj swoje firmy. Wobec tego jest szansa realnego przekładu tego na dochody budżetowe – dodał Promocja miasta ma przynieść realne korzyści biznesowe w postaci pieniędzy dla samorządu, który później może inwestować w obszary dla siebie właściwe.
Duży potencjał miasta Jasła
Badania przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego potwierdzają potencjał, jaki ma miasto Jasło. Przebadano ponad 1200 osób, zarówno mieszkańców Jasła, przedsiębiorców, turystów z Podkarpacia. Blisko 70% wskazań w każdej grupie dotyczyło winiarstwa. Międzynarodowi znawcy wina i trendów rozwoju wina wskazują Podkarpacie jako region najbardziej rozwijający się i mający w przyszłości się rozwijać w zakresie winiarstwa. Ma to związek z tzw. spłaszczaniem się klimatu. - Podkarpacie i Chiny wskazywane są jako te obszary, które w najbliższych kilkunastu latach będą najbardziej dynamicznie rozwijały się winiarsko – zauważa Stec
Jasło jako miasto, które w pierwszej kolejności stawia na wino robi krok do przodu. Jest to krok przed konkurencją, przed innymi miastami z Podkarpacia, które w przyszłości zaczną również stawiać na te obszary.
Badania pokazują, że Jasło kojarzy się z winem; miasto promuje i stawia na winność – te elementy w bardzo istotny sposób się zazębiają. Strategia promocji nie stawia na obszar, którego nie ma; trzeba jednak przekonać do pomysłu mieszkańców miasta i przedsiębiorców. Zadaniem strategii jest budowanie zgody społecznej i zadowolenia społecznego.
Polska Agencja Rozwoju Regionalnego przeprowadzała badania w formie telefonicznej. 1221 osób zostało w ten sposób przebadanych. Dla miasta Jasła była to próba reprezentatywna z punktu widzenia badań socjologicznych. Dobrano próbę, która się pokrywa ze strukturą wieku i płci mieszkańców. W przypadku przedsiębiorców i turystów zastosowano badania celowe. Raport z badań to prawie 700 stron.
O nas musi być głośno, o nas musi się dobrze mówić, musimy się dobrze kojarzyć
- Jasło stawia przede wszystkim na przyszłość, i to żebyśmy się mogli w nowoczesny sposób rozwijać. To nowoczesne zarządzanie też mówi o tym. Wskazuje ono na to, by się zająć marketingiem terytorialnym. Zaprezentowana strategia wizerunkowa jest elementem tego marketingu terytorialnego. O nas musi być głośno, o nas musi się dobrze mówić, musimy się dobrze kojarzyć – powiedział burmistrz miasta Andrzej Czernecki
Dlatego strategia wizerunkowa, czyli budowanie dobrych skojarzeń w oparciu o hasło „Jasło winne klimaty”, które jest hasłem kojarzącym się jednoznacznie z winem. Chcemy budzić dobre skojarzenia – dodał gospodarz miasta.
Opracowana nowa marka pozwoli na wyróżnienie miasta spośród innych samorządów. Przyczyni się to do zbudowania silnego i spójnego wizerunku miasta jak i wzmocnienia pozytywnych asocjacji z nim związanych.
Anna Dziura
Portal miastojaslo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Zastrzegamy sobie prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które są niezwiązane z tematem, zawierają wulgaryzmy, reklamy czy też treści obrażające inne osoby. Użytkowniku ponosisz odpowiedzialność za treść swoich komentarzy zgodnie z Polskim Prawem oraz normami obyczajowymi.
Zgłoszenie