Jak zmieniło się nauczanie?
Prawie 40 tysięcy komputerów, 4 tysiące projektorów multimedialnych oraz tysiąc tablic interaktywnych – takim sprzętem dysponują placówki oświatowe w naszym regionie, podaje Podkarpackie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Uczniowie strzyżowskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza języków obcych uczą się nie w ławkach, ale na stanowiskach wyposażonych w słuchawki i mikrofony. Nowe pomoce dydaktyczne mają przyczynić się do skuteczniejszej nauki języka. W szkole stworzono specjalną klasopracownię z zainstalowanym systemem audio. Sala posiada 14 stanowisk. Za ich pomocą uczniowie mogą nie tylko słuchać obcojęzycznych zwrotów, ale prowadzić rozmowy między sobą czy z nauczycielem. Takie rozwiązanie chwalą sobie, bo przyswajanie w ten sposób wiedzy jest znacznie bardziej atrakcyjniejsze.
To nie jedyna zmiana w Liceum Ogólnokształcącym w Strzyżowie. Tradycyjne, papierowe dzienniki zastąpiły ich elektroniczne wersje. Nowe dzienniki to systemy, dzięki którym postępy w nauce, oceny lub ewentualne uwagi nauczycieli, rodzice mogą na bieżąco śledzić. Zmiany w nauczaniu i wprowadzenie informatycznych rozwiązań w tej placówce były możliwe między innymi dzięki realizacji projektu unijnego „ W drodze do kariery – szansa na lepszą przyszłość”.
Praktycznie wszystkie podkarpackie szkoły posiadają kompletne pracownie komputerowe z oprogramowaniem i dostępem do Internetu. To efekt wsparcia projektów i działań zewnętrznych, w których uczestniczą szkoły. Nasze ostatnie dane z roku szkolnego 2012/2013 pokazują, że na wyposażeniu podkarpackich placówek, czyli podstawówek, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, znajdowało się 3916 projektorów multimedialnych oraz 998 tablic multimedialnych. Ponadto szkoły posiadają 39091 komputerów – mówi Marian Kondziołka, kierownik działu rozwoju edukacji w Podkarpackim Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
W Strzyżowie nowoczesne narzędzia obecne są także w Zespole Szkół Technicznych. Tam lekcje matematyki są niestandardowe, bo uczniowie zadania wykonują bez podchodzenia do tablicy. Nauczyciele przygotowują i zapisują ćwiczenia na tablicach interaktywnych. Uczniowie zaś rozwiązują je „z ławki”, za pomocą tabletu bądź pilota. Od niedawna zajęciom z informatyki i fizyki towarzyszą roboty, które znacznie ułatwiają zrozumienie pewnych procesów.
Nowoczesne urządzenia to przede wszystkim sposób na zaciekawienie uczniów i przekazywanie im wiedzy w bardziej przystępnej dla nich formie. Od kilku lat z powodzeniem nauczyciele wykorzystują multimedialne projektory i tablice. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także e-learning, czyli nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowej. Placówki szkolne coraz częściej wprowadzają informatyczne rozwiązania także do administracji – wyjaśnia Wojciech Materna, Prezes Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka.
Z roku na rok na Podkarpaciu przybywa szkół, które chcą wdrażać nowe technologie. Powoli widok obecnych na zajęciach robotów, tablic interaktywnych czy tabletów staje się standardem. Do zmian entuzjastycznie podchodzą, nauczyciele, rodzice, a co najważniejsze sami uczniowie.
Patrycja Wilczyńska,
Specjalista ds. media relations
Portal miastojaslo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Zastrzegamy sobie prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które są niezwiązane z tematem, zawierają wulgaryzmy, reklamy czy też treści obrażające inne osoby. Użytkowniku ponosisz odpowiedzialność za treść swoich komentarzy zgodnie z Polskim Prawem oraz normami obyczajowymi.
Zgłoszenie